ALLA ÄLSKAR NORRLAND

Efter Sverigeresan fick jag som jag alltid får - SVERIGEHÄTÄ. Vem får inte liksom... Det är sådär när man är i ett land där dom talar ens modersmål (BARA EN SÅN SAK!), man tycker det är bra. Det är så sjukt bekvämt helt enkelt. Man är ju uppväxt med det, svenska kanaler och svensk media. Svenska filmer, svenska julkalendern, Astrid Lindgren. Stuff like that. Det är "hemma" på ett vis. Saknar den där Linköpinglängtan som jag hade då en tid, jag var liksom 5 före att flytta dit för ett år sedan. Helt sjukt, jag kunde bo där nu. Wierd, huh? Jag ÄLSKAR Finland, men det känns som att jag har 2 hemländer liksom. Jag är knappast ensam finlandssvensk om att känna så. Tror dom flesta finlandssvenskar känner så på något vis, någongång i livet. Känns FEL att känna så, men ändå rätt. Och jävligt confusing. Var är det man hör hemma egentligen ? Svamlar jag ? haha..

Åh, jag blir helt röriger i hovo mitt. :D Nåjå, men nu känns det som att jag kan hela Östergötland och halva Stockholm, känner mig sådär småningom redo för att besöka ... NORRLAND ! Umeå und Skellefteå - just bring it on.



Kommentarer
Postat av: matilda

Förstår att de ska va lite förvirrande med två länder som känns mer/mindre som "hem" ;O tror att ja skulle tycka det va jobbigt att vilja ha av båda länderna, inte va helt mättad med ett av dom, så ja det är ju starkt att klara av det :))



Yeeha, redo för besök här i trakterna snart alltså ;D

2011-07-24 @ 21:05:33
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Cami

haha totta som du sa om Winehouse. :P

Stockholm - goddamnit JEALOUSY!! Jag gillar sverige nästan som finland faktiskt, kanske fö att båda e så likadana. O så har vi småkusiner dit också :)

2011-07-24 @ 21:20:16
URL: http://reminiscences.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag är uppvuxen i Skellefteå :-)

2011-07-25 @ 19:33:31
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: J A N I N A

förstår dej! de e så härligt o vara tex. på åland där ALLA talar svenska hela tiden :D man känner sig så hemma! :) fast finland å e hemma, men sverige e så lika finland så de å känns som hemma, spec fö dedä du sa om tv kanaler osv :D

2011-07-26 @ 14:38:09
URL: http://yae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0