PRESIDENTTI ON TYÖ


Jag åkte tåg upp till Vasa under valvakan och mitt internet i tfn fungerade inte riktigt som jag ville. Så jag satt där på tåget och inte riktigt visste läget i valet tills jag mottog detta sms. Det visste man nog från början, att Niinistö skulle vinna, men det var ju ändå jännä att se procenten och antalet. Kudos att Haavisto fick över en miljon röster! Jag måste medge att jag inte röstade nu i andra omgången. Mest för att jag kände att det inte spelade någon roll för mig om det skulle bli Haavisto eller Niinistö. Då kändes det inte rätt att rösta helt enkelt. Men såhär i efterhand så skulle jag gärna ha röstat blankt för att ens visa intresse...

Alla vi nittiotalister är ju uppvuxna med Halonen. Hon är den enda president jag "kan minnas". Och det kommer vara ovant att inte se sin president hoppa och skrika på plats när Finland spelar hockey, t.ex. Fniss.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Är de någon större skillnad mellan presidenterna, den gamla och nya, tänkte om någon av dom är mer höger/vänster som i Sverige, typ för/emot skatt, för eget företagande/för kommunalt, osv? :-))

2012-02-06 @ 07:24:08
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är helt rätt att inte rösta på någon kandidat om du inte var säker!

2012-02-06 @ 11:51:13
Postat av: matilda

Ahaa, jamen då förstår ja ungefär. Och jag har aldrig tidigare riktigt förstått dedär hur dte funkar i finland med president ;)



Okej, fyfy på dig som inte ser melo! Haha nejmen ja ska int säga något, såg senaste året så mycket som slutminuterna av finalen (resultatet).. Meeen, jag har bestämt mig för att försöka följa det i år så gott det går, mycket bara för att bara ha lugna myskvällar under helg (har blivit för få av dom nu senaste tiden) ;-)

2012-02-06 @ 14:17:07
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Mima

Japp, Halonen är den jag mest förknippar med president också men jag minns nog någo lite av Ahtisaari också. :)



Får se hur de blir med "han den där nya" :P

2012-02-07 @ 10:13:05
URL: http://mimedus.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0